מוקדש למנהיגה מצטיינת הגב' רחל שמוקלר- מנהלת בית הספר "מורשת זבולון" גבעת שמואל
כל כיבוש יעד, כל עליה לפסגת כל הר , כל יישום רצון ואמונה דורשים מאמץ, חשיבה יצירתית, הפעלת יוזמות ותמיד תמיד יהיו קשיים בדרך הגעה לפסגת כל הר – כולל התגברות על סלעים בורות מהמורות, צמחים קוצים ומאמץ לעלות.
אין הצלחות ללא קשיים, גב' רחל שמוקלר – מנהלת מעולה של בית הספר "מורשת זבולון" גבעת שמואל מצליחה מאד בעשייתה החינוכית, הערכית והחברתית והכל מתוך רוח איתנה, חיוך והתגברות על קשיים המהווים לדעתה מנוף להצלחה. אם רוצים משיגים כל יעד, כאשר מאמינים בעצמך וביכולותיך שלך הנך מסוגל להסתדר עם כל קושי ולכבוש כל מקום. צריך תמיד להיות שמח ומאושר שאז לאדם הורמונים אחרים מהמדוכא והעצוב.
ברור באופן חד משמעי שלמנהל מצליח חייב להיות חזון, תפיסת עולם חשובה לכולם, אמונה בעצמנו כמורים וכתלמידים, מעצים ומפתח מורים – כמנהיגים ומטפח חיי חברה ומנהיגות נוער פעילה ואיכותית.
קורס מנהלים מאוניברסיטת בר אילן , ביקור בבית הספר "מורשת זבולון" בניהולה של רחל שמוקלר והתרשם עמוקות מכישוריה הנפלאים.
להלן משפטי המפתח של המנהלת בעת הביקור:
1) ניתן להצליח גם מול קשיים
2) אקלים מיטבי חשוב ועקרוני
3) חשוב מאד מאד: שיפור הישגים ופיתוח מצויינות
4) טיפוח כלים מתאימים להגשמת החזון
5) קשרי מורים תלמידים עקרוני להצלחה
6) בחזון מוטמעים תוכניות פדגוגיות
7) מההתחלה ראוי לנוע עם חזון שמשתפר מידי שנה.
8) מרחבי למידה על פי יסודות מוצקים.
9) "תהליך בחירה" – חשוב ועקרוני
10) ראוי ליצור תשתית על כלי חקר
11) דיאלוג – תשתית להצלחה
12) במרחבים – חינוך לערכים
13) למידה חוויתית – בחברותות
14) הילד מפיק ידע בעצמו
15) לומדים כיצד לדבר - להיות רטוריקן
16) "במה" לכל ילד
17)דוגמא אישית – חשוב ומהותי
18) מנהל "שרוצה" להצליח – יצליח
19) המורים... ההורים... והילדים מביטים בנו ובמנהלת כל הזמן.
20)יחסי קירבה עם כל המורים
21) הדוגמא האישית – אמצעי עיקרי בהשפעה (אלברט אינשטיין)
22) כוחו של האמון – להאמין במורים וליצור קשר אישי
23) העצמה אישית – לתת כל הזמן חיזוקים
24) "השותפות" כלי מהותי להצלחה
25) לרתום מורים לעבודות צוות
26) לשתף מורים בתכנון
27) איתגור – חדשני חשוב מאד כל הזמן
28) לרשום הכל – כל רעיון , כל עשייה
29) לבדוק, להעריך כל מטלה , כל משימה.
30) עקביות והתמדה – נוהלי עבודה ברורים
31) שהכל יהיה מאורגן מסודר ומתוך חזון
32) לפתח נקודות חוזק של כל מורה וכל תלמיד
33) "להט" כלי מהותי בהצלחה – תנור חימום מחמם את כל הסביבה.
34) "שליחות" מוקד חשוב בתנועה קדימה כל הזמן.
35) חיבור בין ערכים לאקלים
36) פיתוח מצויינות – יעד אדיר וחשוב
37) כל ילד מפנים ערכים בצורה שונה
38) פרויקט שנתי – מחוייבות אישית
39) שפע ועדות במועצת תלמידים
40) וועדת גישור – נפלאה ומרתקת (השכנת שלום בין חבר לרעהו)
41) פעילות חברתית – פורחת בבית ספרנו
42) "נתינה" – כלי חינוכי חשוב בבית הספר
43) המחזה של "מדרשים"
44) "שגרירי המידות" – לכל בית הספר
45) כל ילד בא לידי ביטוי
46) לראות הכל בעין טובה
47)מחוייבות אישית וכיתתית
48) שפע פעילויות חוויתיות ויצירתיות
49) תהליך קבלת החלטות – חשוב
50) התמודדות עם דילמות ערכיות
51) מעצבים בכל חודש רעיון חדשני
52) הספורט מקושר לפן החברתי והערכי.
53) חיוכי ילדים בבית הספר
54) ועד הורים פעיל מאד מאד, שותפות לחשיבה ולעשייה
55) מפגשים קבועים עם וועד ההורים
56) קיום חטיבה צעירה בבית הספר – נפלא וחשוב.
57) כל אחד הוא אור אחד וכולנו אור איתן
58) שימוש מקסים בלוח חכם.
59) ששה חוגי בחירה
60) הקירות מדברים – שפע נושאים
61) למידה חוויתית של ערכים
62) טיפוח מעמיק של המצויינים – 5 תלמידים מכל כתה
63) מענה אישי לכל יידע של הילדים.
פרחי הניהול נתבקשו לציין תכונותיה המנהיגויות של המנהלת:
1. תכנון מוקדם תוך הגדרת מטרות ברורות + תכנון לו"ז ברור2. בניית תהליכים מובנים
3. הכרת כל השותפים לפעילות
4. דוגמא אישית
5. יחסי כבוד
6. סובלנות
7. איתגור
8. יחס אישי
9. גיבוי אנשי הצוות
10. רוחה של אמונה
11. העצמה אישית
12. שותפות
13. עקביות והתמדה
14. אמון במורים
15. יחסי קירבה עם המורים
16. שותפות = "ביחד"
17. שאפתנות – מוטיבציה
18. מאתגרת, יוזמת, יצירתית, חדשנית
19. אנושיות
20. מאמינה במתן בחירה חופשית
21. יחסי כבוד וסובלנות
22. קשר אישי ואמון
23. העצמה אישית – חיזוקים למורים
24. מתחדשת, שואפת לאתגר ולהכניס רענון כל הזמן.
25. תכנון, בעל חזון
26. חייכנית
27. פיתוח מרחבי למידה
28. אנושיות
29. יחסי קירבה עם המורים
30. יודעת לשווק
31. וורבלית
32. בעלת מעוף
33. יכולת לבחון ולנתח
34. מעודדת חדשנות
35. מגלה פתיחות
36. פורה ברעיונות
37. מפרגנת
38. פירגון למורים
39. שילוב טכנולוגיה
40. תכנון כמנוף לשיפור
41. מובילה להישגים בתחום הערכי והפדגוגי.
42. מענה לילדים באשר הם
43. מעצימה מורים, ילדים,הורים
44. מיפוי מורים , משתפי פעולה השותפים לשינויים.
45. הצורך לחולל שינוי
. הופעה מכבדת
47. התמודדות עם מקצועות
48. להוביל הדרכה וקידום
49. קשיי הטכנולוגיה באופן רגוע
50. יצירת אקלים משתף
51. חשיבה מערכתית
52. חזון ויעדים מאד ברורים
53. תרבות הערכה מעצבת כמנוף לשיתוף צוות .
54. תכנון מוקדם – לפי דחיפות
55. קביעת ציפיות מיחס מורים – תלמידים
56. יצירת שינוי מהפכני57. מנהלת יוזמות
58. לתת תחושה שהמורים מובילים
59. שיווק בית הספר
60. התוויית דרך אופרטיבית
61. יוזמת מתן בחירה חופשית
62. יחסי עבודה קרובים
63. אמון, מתן חיזוקים חיוביים
64. פירגון, העצמה אישית
65. כריזמטית
66. אהבת העשייה
67.יכולת ביטוי רהוטה
68. פרזנטציה
69. אמפטיה
70. רתימת הצוות
71. משוב
72. אמונה במורים
73. מקצועות
74. להט לערכים
75. שימת לב לעיצוב לב המסדרונות והחללים.
76. יכולת פרקטית
77. אומץ לב לתהליכי שינוי והתחדשות
78. אמון ואמונה במורים
79. יכולת רתימה לעבודת צוות
80. יכולת למצוא תוכניות עפ"י הצורך
81. העצמת תלמידים עפ"י החיבור שלהם לנושא.
82. להמשיך להעצים בית ספר שהיה טוב קודם לכן.
83. טיפוח מצויינות ככלי להצמחה של כל בית ספר.
84. פועלת על פי חזון ואני מאמין אישי
85. מובילה שינויים פדגוגיים
86. מתוכננת, מאירת פנים .. מקדמת.
87. תכנון דרכים להגשמת החזון
88. לא מפחדת משינויים
89. איתור אנשים מתאימים להעצמה
90. חדורת מוטיבציה ואמביציה
91. בטחון עצמי... רצינות
92. תמיד לשאוף להתקדם ולהתחדש
93. יישות אופק חדש בבית הספר
94. יודעת לאן שואפת
95. גיבוש צוות תחושת שותפות
96. מאור פנים ויחס מכבד לכל אדם
97. הצבת אתגרים קצרי טווח וארוכי טווח
98. יודעת לשווק , אנרגטית מכבדת ומעריכה.
99. יוזמות , רענון יוזמות קודמות
פרחי הניהול ציינו מילות מפתח בדברי המנהלת והמורים
יצירת אקלים מיטבי בבית הספר בתחום הערכי – רגשי
פיתוח המוטיבציה ... פדגוגיה... למידה חווייתית.. שיתוף
טיפוח המצויינות... בניית צוות... חיזוקים.. העצמה אישית
יצירת אוירה נעימה... אקלים מיטבי... כבוד.. דיאלוג בין תלמידים
יצירת תחושת שייכות .. קידום מורים.. שליחות... חינוך לערכים
מרכזי הלמידה במרחבים... מקסימים ... חידושים .. שותפות ... למידה חוויתית
מוטיבציה.. אקלים מיטבי ... מצויינות ... אמונה ואמון במורים...
עקביות והתמדה... לראות ולבדוק ביצוע ... לתת להורים תחושת שותפות
הורים שותפים גם בחשיבה.... לקדם ולהוביל תחום מקצועי
להקנות למורים תחושה שהם חלק בעשייה עצמה... תכנון על בסיס חודשי
יודעת בדיוק מה היא רוצה... אקלים חינוכי מיטבי.. חזון... תוכנית עבודה
אמפתיה... סובלנות... חיזוקים חיוביים... תחושת שייכות.
דיאלוג בין התלמידים... למידה חוויתית.. איתגור... שותפפות ..עקביות והתמדה
פיתוח מצויינות תלמידים... בניית תוכנית עבודה..יצירת אמפטיה וסובלנות.
חיזוק ועידוד השייכות לבית הספר.. איתגור התלמידים בפרויקטים .. דוגמא אישית.. גיבוי למורים... יש להעצים את המורים , לתת "במה" לכל ילד..
חיי חברה פעילים ..חדשנות פרויקטים... מצויינות בשפע תחומים + מתמטיקה , שפה ומדעים .. קשר אישי עם תלמידים ומורים.
אתגור- העצמה , התחדשות , חזון, דברי תורה, משפט השבוע, לתת במה לכל ילד
אקלים מיטבי בתחום הרגשי, אישי , לימודי... ליצור מסגרות זמן לעבודת צוות
ישיבות ברבדים שונים... עקביות והתמדה... אוירה נעימה – תחושת שייכות,
מחוייבות אישית לכל תלמיד יוזמות מקצועיות.
גאוות יחידה.. סיפור אישי... דילוי רגשי... תאום ציפיות ... מאור פנים ...
תחומי חוזק ... הובלה מקצועית ..להט.. שליחות... יצרת קדימויות.
גאוות יחידה – רצון ... מצויינות .. דיאלוג – עקביות והתמדה
להאמין במורים – שיפור הישגים ופיתוח מצויינות.. קבלת פנים במאור פנים .
אכפתיות... פיתוח מרחבי למידה עפ"י יסודות מארגנים... מסלולים למצטיינים
מענה אישי לתלמיד.... תהליכי חקר ולמידה... יחסי קירבה עם המורים.. חידושים .. אוירה טובה בבית הספר. חזון משותף .. רענון והתחדשות...
לאתר המורים המתאימים לכל תפקיד... יש רגעים קשים – אך בסוף זה שווה.
לא מוותרים על שיעור פרונטלי – אך מוסיפים חוויה .... חזון ומהפך
למידה חוויתית חברותית והמחזה ... יחס מכבד למורים ולתלמידים...
רענון... אמונה... עקביות, נהלי עבודה ברורים... זרקור על החזון... סובלנות... מתעניינת בשלום הילד והמורים... כוחות שלא אמון... מקצועיות .. אוירה נעימה למידה בחברותא ... נאה דורש ונאה מקיים... עבודה מאורגנת ... עשיה חדשה.. תחושת להט , תכנון עבודה נכון, עקביות והתמדה ... שפע וועדות בבית הספר , מועצת תלמידים פעילה.אני מאמין .... חינוך לערכים ... כוחו של אמון... מרחבי למידה ..מקצועיות ... וועדת גישור.. מחוייבות אישית... שגרירי המידות ... אם מנסים מצליחים ... אבחון מערכתי.. שיתופיות מעולה עם ההורים... כבוד וסובלנות.
פרחי הניהול נתבקשו לכתוב שאלות על הביקור:
1) כיצד קובעים ימים חדשים בבית ספר מצליח?
2) מה הגבול של התערבות בין המנהלת וההורים
3) כיצד בית ספר כל כך גדול מגיע לכל תלמיד?
4) כיצד בית הספר משתף את הקהילה... ועד הורים?
5) מה העבודה שנעשתה עם המורים?
6) בית ספר יסודי עם חטיבה צעירה – יתרונות וחסרונות
7)כיצד נעשית חלוקת התפקידים בבית הספר?
8) מהם תהליכי המעקב והמדידה המתקיימים בבית הספר?
9) כיצד ניתן לגבש צוות שיש בו התנגדויות לעשייה משותפת
10) כיצד ניתן ליצור אוירה משפחתית בבית הספר שבו 800 תלמידים ?
11) כיצד ניתן להפעיל את תלמידי השכבות הבוגרות לנמוכות?
12) כיצד ניתן לרתום את ההורים לעשייה המתרחשת בבית הספר?
13) כיצד ניתן להפעיל את ועד ההורים לטובת צרכי בית הספר?
14) כיצד יותר קל להיכנס לניהול לבית ספר שצמחת או שהוצנחת?
15) כיצד ניתן לשלוט בבית הספר כל כך גדול?
16) לאיזה מידת רזולוציה של שלילה את יורדת?
17) איך מגייסים מורים להשקעה?
18) איך מתמודדים עם התערבות הורים?
19) כמה ההורים מעורבים בנעשה בבית הספר?
20) איך מתמודדים עם אופק חדש – בפרטניות?
21) מהם בעלי התפקידים בבית הספר?
22) מידת ואופן הסיוע לתלמידים חלשים
23) האם תלמידים חילוניים יכולים ללמוד בבית הספר?
24) מידת הריכוזיות – הביזוריות של המנהלת.
25) תקציב בית הספר נראה גבוה, מהם מקורות התקציב?
26) איך יתקבלו השינויים בבית הספר?
27) כיצד מחדשים ומאתגרים בכל שנה?
28) אילו כלים משמשים להקניית ערכים?
29) איך מצליחים להגיע לכל תלמיד?
30) מה הקשר עם צוות המורים?
31) מה הרקע של התלמידים , מאילו בתים הם מגיעים?
32) מהו החזון הבית ספרי?
33) מהיכן התקציבים? היש תשלומי הורים?
34) כיצד ניתן לנטרל "מוקשים" בדמות מורים שבטוחים שהניהול שייך להם ?
35) כיצד לעשות מהפך ממורה בצוות למנהל על אותו צוות?
36) כיצד ניתן לאתר מורים מובילים ולהעצימם?
37) איך ניתן לעשות "מעבר חלק" בין מנהלים ללא זעזועים למערכת?
38) האם 6 שנות הוראה לפני הניהול הן מעט מדי?
39) האם הורים מעורבים כל כך הם יתרון או חסרון?
40) כיצד השתלמת עם תוכניות שהיו קיימות קודם בבית הספר?
41) איך ניתן לגייס כל כך הרבה מורים לכל כך הרבה פרויקטים?
42) בית הספר מאד "עשיר" ומטופח – מהיכן התקציבים?
43) מה חלקם של הילדים והמורים ביצירת אוירה שכזו בבית הספר?
44) האם לממ"ד יש תקציבים גדולים יותר מהממלכתי?
45) מה עושים עם ילד שאינו מתחבר לפן הדתי?
46) האם תוכל אשה חילונית לנהל בית ספר דתי?
47) איך יוצרים שיתופיות בין ילדי גן ובית ספר.
48) מה היתרונות והחסרונות של נוכחות חטיבה צעירה בבית הספר?
49) כיצד משתפים את ההורים, הקהילה, ועד ההורים?
50) כיצד מתמודדים עם הורים מעורבים – מתערבים ?
51) מהם תהליכי המעקב וההערכה המתקיימים בבית הספר.
52) כמנהלת צעירה איך שילבת את חייך המקצועיים עם חייך האישיים?
53) איך התמודדת עם הביקורת מצד המורים הוותיקים?
54) באילו אופנים מאתגרים מורים?
55) כיצד מתגמלים מורים בלי קשר למשכורת?
56) מהיכן התקציבים ללוחות שתלויים מחוץ לכתות
57) כיצד קיבל הצוות את השינוי שהנחילה המנהלת?
58) באילו קשיים נתקלת מצד הצוות שבו צמחת?
59) כיצד התמודדת עם המורים והתלמידים ?
60) כיצד יצרת תחושה של שיתופיות ועשייה, אתגר רענון?
61) איך יוצרים סדרי קדימויות בבית הספר – עפ"י הבהול - "הצריך"? וכו' ?
62) היכן הקושי גדול יותר- לצמוח בבית הספר לניהול או לצנוח מבחוץ?
63) עיצוב חזית בית הספר על ידי מי? מי קובע תוכנית ?
64) כיצד התקבלתי על ידי הצוות לנוכח השינויים שרצית להנחיל ?
65) מהיכן המשאבים לעיצוב החזות והלמידה האיכותית?
66) מה השלב הבא לאחר ניהול שני בתי ספר?
67) איך לחולל שינוי בקרב אוכלוסיית מורים מבוגרת ומנוסה?
68) כיצד לעודד מצויינות?
69) גיוס משאבים – כיצד מחלקים את המשאבים?
70) מה מעורבות ההורים?
71) מה עושים עם החזקים? עם החלשים?
72) כיצד בית הספר מערב, משתף את הקהילה?
73) איזה שינוי התחולל בבית הספר בתפיסת המורים?
74) מהו המבנה ההירארכי בבית הספר?
75)כיצד נערכים המעקב והמדידה?
76) חטיבה צעירה – היתרונות והחסרונות
77) מהם השינויים שנעשו בקרב המורים?
78) מה עם ועד ההורים?
79) איך המנהלת מצליחה לרתום את המורים?
80)כיצד מתארגנים כל שנה?
81) מהם נקודות הקושי בניהול צוות כל כך גדול?
82) כיצד מגייסים את המורים ליוזמות וחדשנות?
83) איזה סיוע ניתן לתלמידים חלשים?
84) כמה קורסי בחירה יש?
85) עם אילו קשיים מתמודד מנהל הצומי מחוץ לבית הספר?
86) מהו הדגש המרכזי שאת שמה עליו כמנהלת ביה"ס?
87) מהם ההישגים הבית ספריים שאותם הובלת במהלך השנים האחרונות?
88) כיצד שילבת את החיים האישיים – כהורה לילדים קטנים עם תפקיד הניהול?
89) כיצד הצוות קיבל את השינוי בקונספט שהנחילה המנהלת?
90) מהם המשאבים שעמדו לטובת מימוש הרעיון?
91) כיצד כניסת מנהל מתוך הצוות מתקבלת בצוות?
92) כיצד לאתר אנשי צוות שיהפכו לאנשי שלומך?
93) מהיכן החדשנות להגיע בכל פעם לעשייה ולרענון מחודש?
מה אומרים הסטודנטים שהם פרחי ניהול על הביקור:
זיקה לארץ ישראל – משמעותי ומודגש נפלא
מרחבי למידה – חוגים לכל ילד ביטוי
רוח חדשנית, אוירה טובה
חזות בית הספר – מודל ובולט
אסתטיקה - ניכר בולט, מתוחזק , ספריה מסודרת
מסירות ושליחות , ילדים מקסימים
ערכים מעל ומעבר ללימודים הפדגוגיים
דגש על העצמת הילדים מקום היכן להתחבר – מקום אישי
הכל בשלווה – בנחת מלאי סיפוק
ראייה כללית – התייחסות לפרטים
השקעה עצומה, חדשנית, לשנות הילדים בדברים בגאווה ושפה
הכל בגלל המורים , הילדים דיברו יפה
דרכי ההוראה מגוונות, מעניין, מרתק, העשרה, העמקה במגוון תחומים
התלהבות מנהלת שמדליקה הצוות ליצירה
לא קל לפתחי בית ספר גדול כל כך אך שקט ונפלא
הצוות – נהדר , כל מורה והפרויקט הבחירה שלה
תמיד נעים- מתייעצים ושואלים הכל בחיוך ויפה – דוגמא אישית של המנהלת – האוספת ניירות מהרצפה, הנעת השורות ליוזמות .
חדשנות
מקום לכל מורה פן אישי משלו אחרת מהוראה רגילה – סטנדרטים.
העשייה ניכרת בכל פינה , למידה, תורנויות , נותן חשק לעסוק ביסודי
קורסי בחירה – המורים בוחרים והילדים בוחרים- דו- גילי וכן משהו יצירתי!!הבעה אישית אומנותית
אהבתי הכל באסתטיקה- מחשב
המון דרכי מגוון מאד
תכנון מעבר לשוטף, דרכי הוראה, דרכי למידה- הכל פרי תכנון
שונה מהתיכון, גם במקצועיות כאן הכל משולב, נהדר.
בית ספר ותיק עם שמו הולך לפניו.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.